Używane w bardzo wielu magazynach urządzenia transportu bliskiego, popularnie nazywane wózkami widłowymi, mogą posiadać różnego typu napędy. Najczęściej rozróżnia się pomiędzy napędem elektrycznym a spalinowym. Najczęściej stosowane przez operatorów są wciąż wózki widłowe o napędzie spalinowym, które znów można podzielić na kilka typów w zależności od rodzaju paliwa. Silniki napędzające wózki dzieli się na benzynowe, na olej napędowy lub na gaz LPG. Oto krótkie omówienie najważniejszych kwestii związanych z tym ostatnim typem napędu.
Jak sprawdza się w wózku widłowym Gaz LPG?
Liquid Petroleum Gas to inaczej ciekły (lub skroplony) gaz ropopochodny. Gaz ten występuje w obrocie gospodarczym właśnie w stanie płynnym. To mieszanina głównie propanu z butanem, występująca w różnych stężeniach. Czasem zawiera domieszki etanu, propylenu, metanu lub innych gazów. Wielu operatorów wózków widłowych uznaje to rozwiązanie za najlepsze.
Rodzaje mieszanin
Typy i wzory chemiczne mieszanin gazu różnią się głównie ze względu na proporcje zawartości. Oto trzy najważniejsze odmiany gazu LPG:
1. Mieszanina A - zawartość butanu nie mniejsza niż 95%, butan techniczny C4H10
2. Mieszanina B - propan-butan techniczny o wzorach C3H8 i C4H10, zawartość propanu 18-45%, a butanu nie mniejszej niż 45%
3. Mieszanina C – minimum 90% propanu technicznego, wzór to C3H8
Stosuje się zwykle różne typy mieszaniny B, w zależności od warunków atmosferycznych. Latem jest to mniej więcej równa zawartość propanu i butanu, natomiast w sezonie zimowym zawsze 60% butanu i 40% propanu.